KONYA İLİ SELÇUKLU İLÇESİNDE TÜKETİCİLERİN GIDA ÜRÜNLERİ SATIN ALMADA AMBALAJIN ETKİSİ
(THE EFFECT OF PACKAGING ON CONSUMERS’ PURCHASE OF FOOD PRODUCTS IN SELCUKLU DISTRICT OF KONYA
)
Author
|
:
Gürhan ÖZAYDIN
Cennet OĞUZ
|
|
Type |
:
|
Printing Year |
:
2020
|
Number |
:
2020-3
|
Page |
:
159-166
|
Summary
Çalışmanın amacı, tüketicilerin gıda ürünleri satın alma davranışları üzerinde, ambalajın önemini belirlemektir. Araştırmada kullanılan veriler anket tekniği kullanılarak gönüllülük esasına göre yapılmıştır. Çalışmanın örnek hacmi Konya iline bağlı Selçuklu ilçesinde yaşayan hane halklarının olasılık örneklemesi yöntemine göre 100 olarak belirlenmiştir. Tüketicilerin gıda ürünlerini satın alma eğilimlerinde ambalajın etkisini belirlemek üzere hazırlanan verilerin güvenirliliği Cronbach’s Alpha testi ile belirlenmiştir. Çalışmada Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) test değeri 0,776 olarak tespit edilmiştir. Ölçeği geliştirebilmek için, çok sayıdaki değişkeni az sayıda, anlamlı ve birbirinden bağımsız faktörler haline getiren faktör analizi metodu kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda tüketicilerin gıda ürünleri satın almada ambalajın özelliklerine yönelik beş faktör belirlenmiştir. Çalışmadan elde edilen veriler ışığında tüketicilerin herhangi bir ürünü satın alma kararını etkileyen faktörlerin; ambalajın kullanımı, ambalajın sağlıklı olması, ambalajın görünümü ve ambalajın geri dönüşüm özelliği gibi faktörler olduğu sonucuna varılmıştır. Tüketicilerin satın almada ambalaj özellikleri faktör analizi ile belirlenmiş ve diğer faktörlerle (gelir, yaş, eğitim) birlikte tüketicilerin gıda ürünleri satın almada ambalajın etkisi regresyon analizi ile incelenmiştir. Yapılan regresyon analizi sonuçlarına göre gelir ve eğitim durumu daha yüksek olan tüketicilerde ambalajın etkisinin daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Ambalajın sağlıklı olmasının, tüketici gözünde ambalaj imajının ve ambalajın kullanım kolaylığının olumlu olduğunu düşünen tüketicilerde diğer tüketicilere göre gıda ürünleri satın almada ambalajın daha etkili olduğu görülmüştür.
Turkish Keywords
Ambalaj, Satın Alma Davranışı, Satın Alma Kararı, Faktör Analizi, Regresyon Analizi
Abstract
The aim of the study is to determine the importance of packaging on consumer buying behavior. The data used in the study were conducted on a voluntary basis using the survey technique. The sample volume of the study is 100 according to the probability sampling method of households located in the Selcuklu district of Konya province, Turkey. The reliability of the data prepared to determine the effect of packaging on consumer tendency to buy food products was determined by Cronbach's Alpha test. In the study, the Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) test value was found to be 0.776. In order to develop the scale, the factor analysis method was used which renders a large number of variables as statistically significant and independent factors. As a result of the analyses performed, five factors were identified towards the effect of packaging features on consumers' purchase of the food products. In the light of the data obtained from the study, it was concluded that the factors affecting the consumers' decision to buy any product were factors such as packaging's usage, appearance, healthiness, and its recyclability. The decisiveness of packaging attributes in consumer's purchase decision was determined by factor analysis and the effect of packaging on consumer's purchase of food products was examined by regression analysis along with other factors (income, age, education). According to the results of the regression analysis, it was determined that the effect of the packaging was higher on the consumers with higher income and education. It is seen that for consumers who think that the image of packaging and its ease of use are positive in the eyes of the consumers, the packaging is more effective in their purchase of food products compared to other consumers.
Keywords
Packaging, Purchase Behavior, Purchase Decision, Factor Analysis, Regression Analysis