Summary
KONYA İLİ SELÇUKLU İLÇESİNDE TÜKETİCİLERİN GIDA ÜRÜNLERİ SATIN ALMADA AMBALAJIN ETKİSİ
Çalışmanın amacı, tüketicilerin gıda ürünleri satın alma davranışları üzerinde, ambalajın önemini belirlemektir. Araştırmada kullanılan veriler anket tekniği kullanılarak gönüllülük esasına göre yapılmıştır. Çalışmanın örnek hacmi Konya iline bağlı Selçuklu ilçesinde yaşayan hane halklarının olasılık örneklemesi yöntemine göre 100 olarak belirlenmiştir. Tüketicilerin gıda ürünlerini satın alma eğilimlerinde ambalajın etkisini belirlemek üzere hazırlanan verilerin güvenirliliği Cronbach’s Alpha testi ile belirlenmiştir. Çalışmada Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) test değeri 0,776 olarak tespit edilmiştir. Ölçeği geliştirebilmek için, çok sayıdaki değişkeni az sayıda, anlamlı ve birbirinden bağımsız faktörler haline getiren faktör analizi metodu kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda tüketicilerin gıda ürünleri satın almada ambalajın özelliklerine yönelik beş faktör belirlenmiştir. Çalışmadan elde edilen veriler ışığında tüketicilerin herhangi bir ürünü satın alma kararını etkileyen faktörlerin; ambalajın kullanımı, ambalajın sağlıklı olması, ambalajın görünümü ve ambalajın geri dönüşüm özelliği gibi faktörler olduğu sonucuna varılmıştır. Tüketicilerin satın almada ambalaj özellikleri faktör analizi ile belirlenmiş ve diğer faktörlerle (gelir, yaş, eğitim) birlikte tüketicilerin gıda ürünleri satın almada ambalajın etkisi regresyon analizi ile incelenmiştir. Yapılan regresyon analizi sonuçlarına göre gelir ve eğitim durumu daha yüksek olan tüketicilerde ambalajın etkisinin daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Ambalajın sağlıklı olmasının, tüketici gözünde ambalaj imajının ve ambalajın kullanım kolaylığının olumlu olduğunu düşünen tüketicilerde diğer tüketicilere göre gıda ürünleri satın almada ambalajın daha etkili olduğu görülmüştür.
Turkish Keywords
Ambalaj, Satın Alma Davranışı, Satın Alma Kararı, Faktör Analizi, Regresyon Analizi